MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA TENTANG NILAI-NILAI AKHLAK MELALUI CERITA NABI DAN RASUL DI SD NEGERI 016 SIMANGAMBAT

Authors

  • Marlina SD Negeri 036 Tanggabosi1
  • Rahmi Ramadhani, Idham Hasibuan SD Negeri 016 Simangambat2, SD Negeri 025 Huraba3

Keywords:

improving; understanding, moral values; stories of the Prophet and the Apostle

Abstract

This study aims to improve students' understanding of moral values ​​through the stories of the Prophets and Apostles at SD Negeri 016 Simangambat. The study was conducted in two cycles using the Classroom Action Research (CAR) approach in the odd semester of 2023-2024. The subjects of the study were 30 grade VI students. Data were collected through observation, interviews, comprehension tests, and teacher reflections. The results showed a significant increase in students' understanding of moral values ​​after learning using the stories of the Prophets and Apostles. The average student score on the initial test was 60, which increased by 41.6% to 85 on the test after cycle II. Observations showed that 90% of students were enthusiastic and active in learning, with 85% participating more often in discussions and telling lessons. In addition, around 75% of students showed more polite, patient, and respectful behavior. Interviews with students revealed that 80% found it easier to understand moral values ​​after listening to the stories of the Prophets and Apostles. Teachers noted that this story-based learning increased students' interest and understanding of Islamic Religious Education. However, it is necessary to have more relevant story variations to the students’ social situations. Overall, this learning is effective in improving students’ understanding of moral values ​​and positive attitudes.

References

Asikoh, N. (2017). Strategi guru PAI dalam mengatasi kenakalan siswa SMP Negeri 4 Siabu Simangambat Kecamatan Siabu Kabupaten Mandailing Natal (Doctoral dissertation, IAIN Padangsidimpuan).

Batubara, N. S. (2022). Upaya guru dalam meningkatkan aktivitas belajar siswa pada mata pelajaran pendidikan agama islam di SMA Negeri 1 Simangambat Kabupaten Padang Lawas Utara (Doctoral dissertation, IAIN Padangsidimpuan).

Hasan, A. (2017). Pendidikan Akhlak dalam Islam: Konsep dan Implementasi di Sekolah Dasar. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Khaliq, S. (2018). Cerita Nabi dan Rasul dalam Pendidikan Akhlak Anak: Kajian Teoritis dan Praktis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Laura, A., Nurzakiyah, A., & Amanda, F. (2024). Penggunaan Sastra sebagai Media dalam Pembelajaran Pendidikan Agama untuk Meningkatkan Pemahaman Nilai-nilai Keagamaan. Religion: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 3(3), 86-96.

Mahmudi, F. (2024). Dampak Cerita Kisah Nabi dan Rasul terhadap Pendidikan Karakter Generasi Muda di Era Digital: Dampak Cerita Kisah Nabi dan Rasul terhadap Pendidikan Karakter Generasi Muda di Era Digital. El-Hayah, 14(1).

Muchtar, A. (2019). Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar: Teori dan Praktek. Bandung: Alfabeta.

Muhammad, A. & Subhan, M. (2020). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Cerita: Meningkatkan Karakter Anak Melalui Kisah-Kisah Nabi dan Rasul. Jakarta: Prenadamedia Group.

Naim, H. (2020). Pendidikan Karakter Anak di Sekolah Dasar: Menumbuhkan Nilai-Nilai Akhlak melalui Pembelajaran Agama Islam. Malang: UMM Press.

Nasution, S. R. (2024). Pergeseran nilai-nilai pendidikan Islam di kalangan remaja Desa Mandasip Kecamatan Simangambat Kabupaten Padang Lawas Utara (Doctoral dissertation, UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan).

Suyanto, A. & Syarif, M. (2021). Pendidikan Karakter Melalui Cerita Nabi dan Rasul dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SD. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 25(2), 123-135.

Syarif, M. (2016). Meningkatkan Pemahaman Nilai-Nilai Moral pada Anak melalui Cerita Nabi. Surabaya: Penerbit Intan.

Tambak, S. (2016). Metode bercerita dalam pembelajaran pendidikan agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 1(1), 1-26.

Wahyudi, R. (2015). Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar: Pengajaran yang Efektif melalui Cerita Nabi. Jakarta: Penerbit Prenetia.

Widiastuti, A. (2017). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Membangun Karakter Anak di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 14(1), 55-63.

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

Marlina, & Idham Hasibuan, R. R. (2024). MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA TENTANG NILAI-NILAI AKHLAK MELALUI CERITA NABI DAN RASUL DI SD NEGERI 016 SIMANGAMBAT. PANTAK: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 1(2), 76–80. Retrieved from https://jurnal.alfa-pustaka.id/index.php/pantak/article/view/50