PENELITIAN TINDAKAN KELAS DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS DI KELAS VIII SMP NEGERI 4 KOTANOPAN DENGAN MENGGUNAKAN FLASH CARD

Authors

  • Leli Purnama Sari SMP Negeri 4 Kotanopan

Keywords:

Pembelajaran Bahasa Inggris, Penelitian Tindakan Kelas, Flash Card, Keterampilan Berbahasa

Abstract

This study aims to improve the English skills of grade VIII students at SMP Negeri 4 Kotanopan through the application of the Flash Card learning method. This research uses the Classroom Action Research Method (PTK) which is carried out in three cycles, each consisting of four stages: planning, implementation, observation, and reflection. The results showed that the use of flash cards effectively improved students' skills in mastering English vocabulary, with the completion rate increasing from 60% in the first cycle to 85% in the third cycle. This study shows that the flash card method can significantly improve the English learning process.

References

Bahruddin, A. (2019). Pengaruh Penggunaan Flash Card terhadap Peningkatan Keterampilan Berbicara Bahasa Inggris Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Bahasa, 10(2), 15-25.

Kemmis, S., & McTaggart, R. (2019). The Action Research Planner: Doing Critical Participatory Action Research. Springer.

Mulyasa, E. (2018). Implementasi Kurikulum 2013 dalam Pendidikan Dasar dan Menengah. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Piaget, J. (2020). The Psychology of Intelligence. Routledge.

Vygotsky, L. S. (2021). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik (Edisi Revisi). Jakarta: Rineka Cipta.

Mulyasa, E. (2009). Pengembangan Pendidikan Karakter di Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Slavin, R. E. (2011). Cooperative Learning: Theory, Research, and Practice (6th ed.). Boston: Pearson.

Yunita, F. & Hakim, L. (2018). Pengaruh Penggunaan Flash Card Terhadap Kemampuan Kosakata Bahasa Inggris Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 4 Padangsidimpuan. Jurnal Pendidikan, 7(1), 53-60.

Nur, A., & Sutrisno, E. (2016). Penerapan Flash Card untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris di Kelas VIII SMP Negeri 2. Jurnal Pendidikan Bahasa Inggris, 12(2), 97-104.

Downloads

Published

2024-12-29

How to Cite

Sari, L. P. (2024). PENELITIAN TINDAKAN KELAS DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS DI KELAS VIII SMP NEGERI 4 KOTANOPAN DENGAN MENGGUNAKAN FLASH CARD. PANTAK: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 1(2), 45–50. Retrieved from https://jurnal.alfa-pustaka.id/index.php/pantak/article/view/30