Implementasi pembelajaran geometri berbasis Rumah Adat Batak sebagai upaya meningkatkan numerasi siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.64733/pakat.v2i2.117Keywords:
Geometry Learning, Batak Traditional House, Numeracy, Elementary School, EthnomathematicsAbstract
This community service program aims to implement geometry learning based on the Batak traditional house (Rumah Bolon) to improve numeracy skills among elementary school students. The program was carried out through teacher training, classroom implementation, and evaluation stages at SD Muhammadiyah 2 Padangsidimpuan. A quantitative approach was applied using pre-test and post-test instruments to measure students’ numeracy improvement. The results showed 34% increase in students’ numeracy ability and a significant enhancement in teachers’ understanding of contextual, culture-based learning. The integration of Batak cultural values, especially Rumah Bolon geometry, was proven to make learning more meaningful and enjoyable.
Downloads
References
Alimuddin, A. M., & Yuzrizal. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Peserta Didik Kelas V dengan Pembelajaran Problem Based Learning Di Sd Negeri Tunjungsekar 1. Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 7(2), 113–122. https://doi.org/https://doi.org/10.55558/alihda.v19i2.163
Alditia, L. M., & Nurmawanti, I. (2023, Des 31). Etnomatematika: Eksplorasi konsep geometri dalam kearifan lokal Suku Sasak. Indiktika: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 6(1), 11 20. https://doi.org/10.31851/indiktika.v6i1.13593 Jurnal Universitas PGRI Palembang.
Anderha, R. R., & Maskar, S. (2021). Pengaruh Kemampuan Numerasi Dalam Menyelesaikan. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 2(1), 1–10.
Ansya, F., Sari, R. R., Simanjuntak, R. R., & Tambunan, S. R. (2024). The role of local culture in North Sumatra in improving mathematical ability in the learning of space shapes for 5th grade elementary school students. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(2), 135–144. https://doi.org/10.30872/jimpian.v4i2.4329
Alparizi, M., Husniati, H., & Nurmawanti, N. (2025). Pengaruh model pembelajaran Problem Based Learning berbasis kearifan Dulang Gawe Suku Sasak terhadap kemampuan numerasi siswa kelas IV SDN 5 Ampenan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 10(2), 215–223. https://doi.org/10.29303/jipp.v10i2.3340
Ekadayanti, W., Ashari, I., Haizah A., & Kasmawati. (2024). Efektivitas modul ajar matematika SD berbasis etnomatematika rumah adat Buton untuk meningkatkan kemampuan literasi manusia. Arus Jurnal Psikologi dan Pendidikan, v4(i2). https://doi.org/10.57250/ajpp.v4i2.1362 Jurnal Arden Jaya
Harahap, R. A., Kadir, A., Putri, R. N., & Sujarwo. (2025). Model pembelajaran berbasis proyek dengan tema budaya Sumatera Utara untuk meningkatkan pemahaman geometri bangun datar pada siswa kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 9(1), 477–487. https://doi.org/10.31004/jptam.v9i1.25506
Hidayati, R. (2021). Strategi Pembelajaran Numerasi untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 19(1), 89-101.
Latifa, S., Lestari, D. S., Hari Jatmiko, D. D., Trapsilasiwi, D., & Murtikusuma, R. P. (2024). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik berbasis numerasi dengan konteks sosial budaya pada materi pola bilangan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi, 8(2). https://doi.org/10.32505/qalasadi.v8i2.9038 Journal IAIN Langsa
Lestari, F. (2021). Inovasi Pembelajaran Geometri dengan Pendekatan Budaya Lokal di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 19(2), 112-124.
Lubis, J. N., Agustini, R., Pelangi, H., & Dalimunthe, R. Y. (2025). Learning Geometry of Flat Buildings Based on Batak Traditional Houses to Improve Numeracy Skills in Elementary Schools. 8(1), 534–542.
Mailani, E., Wangsa, A., & Umasugi, S. M. (2024). Eksplorasi rumah adat Mekongga sebagai konteks pembelajaran matematika. Pythagoras: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 19(2). https://doi.org/10.21831/pythagoras.v19i2.77937 Jurnal UNY.
Mandasari, N. K., Apriyanda, Zahratunisa, I., Nasution, S. H., Syahrial, & Saragih, D. I. (2025, Feb 6). Integrasi kearifan lokal dalam pembelajaran geometri di sekolah dasar melalui model kontekstual. EDUKASI KULTURA Jurnal Bahasa Sastra dan Budaya, 12(1), 40 53. https://doi.org/10.24114/edukasikultura.v12i1.66030 Jurnal Universitas Negeri Medan.
Naibaho, A. J., Karo Karo, R., & Sidabutar, M. N. A. (2025, April 28). Identifikasi objek geometri pada rumah adat Batak Toba (Rumah Bolon) di Desa Tomok Kabupaten Samosir: Analisis etnomatematika. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 4(3), 613 619. https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i3.929 Ejournal UNDHARI.
Panjaitan, T., Firmansyah, M. D., Sapta, R. N., Purba, N. K., & Sembiring, A. (2023). Development of mathematics learning using Batak culture-based media in Indonesia. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi (JIITUJ), 9(3), 211–219. https://doi.org/10.22437/jiituj.v9i3.43196
Putra, Z. H., Hermita, N., Alim, J. A., Witri, G., Deswita, L., Andhi, R. R., Sari, I. K., Cahyani, A. L., & Gunawan, Y. (2024, Nov 21). Penguatan kompetensi guru sekolah dasar dalam merancang pembelajaran etno didaktik matematika Melayu. Jurnal Abdidas, 5(6), 738 749. https://doi.org/10.31004/abdidas.v5i6.1057 Abdidas.
Putra, F. (2020). Pemanfaatan Rumah Bolon dalam Pembelajaran Geometri di Sekolah Dasar. Jurnal Budaya Dan Pendidikan, 16(1), 45–56.
Sarumpaet, A. (2019). Rumah Bolon: Arsitektur dan Geometri Bangunan Tradisional Batak. Jurnal Arsitektur Dan Kebudayaan, 8(1), 112–121.
Saragih, A. B. C., Mailani, E., Purba, E. J., Anderesta S. F. T., Gregoria S. L. P., Silalahi, R., … Rarastika, N. (2024, October 14). Konsep matematika dalam kearifan lokal arsitektur rumah adat Batak Toba. Bilangan : Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian dan Angkasa, 2(5), 34 40. https://doi.org/10.62383/bilangan.v2i5.264 Arimsi.
Sari, R. H. Y., & Rezki, I. (2024). Pengembangan buku ajar geometri di SD dengan pendekatan RME berbasis simbol budaya Suku Dayak Ngaju Kalimantan Tengah. Neraca: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(1), 86 95. https://doi.org/10.33084/neraca.v10i1.7800 Jurnal Umpr.
Situmorang, D. N., Damanik, D. D., Lingga, D. A., Rarastika, N., & Mailani, E. (2025, Agustus). Konsep geometri berbasis kearifan lokal: Studi kasus kebudayaan Karo. Jurnal Pendidikan Tambusai, 9(2), 15901 15906. https://doi.org/10.31004/jptam.v9i2.28154 JPTAM.
Wahyuni, S. (2020). Tantangan Pembelajaran Geometri di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika, 18(3), 115–126.
Wijayanti, A., & Sari, F. (2020). Pembelajaran Geometri di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1), 34–45.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 PAKAT: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


